Budowa autostrad w Polsce – ważne informacje
Jeśli jesteś kierowcą pojazdu osobowego czy ciężarowego, wiedza w zakresie autostrad w Polsce bardzo się przyda. Dlatego zebraliśmy w naszym artykule ważne informacje na ten temat. Wyjaśniamy, czym się różnią od dróg ekspresowych. Ile jest autostrad w Polsce? Sprawdzamy. Jak są właściwie oznaczane – dowiesz się tego z naszego tekstu.
Autostrady a drogi ekspresowe
Jeśli chodzi o parametry techniczne autostrad oraz dróg ekspresowych, opisane są w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Istotne jest, aby autostrada miała pas drogowy o szerokości 60 metrów. Poza tym mogą się składać z węzłów drogowych z głównymi drogami. Łączone są z przyspieszonymi drogami. Między węzłami powinny się znaleźć węzły co najmniej 15-o kilometrowe. Ekspresówki za to mogą być jednojezdniowe. Mogą także mieć więcej węzłów czy skrzyżowania.
W jaki sposób są oznaczone autostrady?
Budowa dróg i autostrad w Polsce jest wciąż aktualna. Ich oznaczanie jest prawnie regulowane. Przede wszystkim wjazd na autostradę jest specjalnie oznaczony symbolem D-9. Cechuje się niebieskim tłem i dwoma jezdniami z górującym wiaduktem. Z kolei koniec autostrady określany jest podobnym znakiem. Ma jednak czerwone przekreślenie.
Jeśli chodzi o ich oznaczanie, to zaczyna się od litery A. Systematyka numeracji jest zgodna z rozkładem krajowych dróg. Przy projektowaniu autostrad należy o tym pamiętać. Warto wiedzieć, że po oddaniu autostrady, ta w sąsiedztwie ma znaczenie. Oddaje w związku z tym swoją numerację. Poza tym istnieje jeszcze oznaczenie europejskie: zielone E z numeracją.
Budowa dróg i autostrad w Polsce – lista funkcjonujących
Mapę budowy autostrad znajdziesz bez problemu w Internecie. Aktualnie jest ich 6. Dzielą się na autostrady:
A4 – obejmuje Niemcy, Jędrzychowice, Zgorzelec, Bolesławiec, Legnicę, Wrocław, Prądy, Krapkowice, Gliwice, Rudę Śląską, Chorzów, Katowice i Mysłowice. A dalej: Jaworzno, Chrzanów, Trzebinię, Kraków, Wieliczkę, Szarów, Bochnię, Brzesko, Tarnów, Dębicę, Rzeszów, Łańcut, Jarosław, Korczową i Ukrainę. Stanowi najdłuższą trasę w Polsce. Rozciąga się na długość 672,75 kilometrów. 227 kilometrów wymaga opłaty,
A2 – nazywana Autostradą Wolności. Graniczy z Niemcami i Białorusią. Obejmuje trasę od Świecka do Kukuryków. Jej docelowa długość będzie wynosić 657 kilometrów. 321,2 kilometry stanowią płatne odcinki,
A1 – określana Autostradą Bursztynową. Jej długość wynosi 584 kilometry. Rozpoczyna się w Rusocinie i kończy na granicy z Czechami. Obejmuje Grudziądz, Toruń, Kutno, Stryków, Łódź, Tuszyn, Piotrków Trybunalski, Kamieńsk, Radomsko, Częstochowę, Pyrzowice czy Piekary Śląskie. Także: Bytom, Zabrze, Gliwice, Knurów, Rybnik, Żory i Gorzyczki. Swoją nazwę zawdzięcza dawnemu szlakowi bursztynowemu,
A18 – w planach jest trasa od Olszyny do Krzyżowej. Będzie graniczyć z Niemcami i przebiegać od Olszyna, przez Królów, Rusocice, Iłowę, Luboszów, Golnice do Krzyżowej,
A16 – jest darmowa i stanowi przedłużenie połączenia między Szczecinem a Berlinem. Obejmuje Kołbaskowo, Radziszewo, Szczecin, Rzęśnicę,
A8 – stanowi obwodnicę Wrocławia. Składa się z 22,4 kilometrów. Jej zadaniem jest połączenie Wrocławia Południa z Psim Polem.
Ograniczenia prędkości na autostradach w Polsce
Budowa dróg i autostrad wiąże się z dopuszczalnymi prędkościami na trasie. W przypadku pojazdów osobowych, ciężarowych do 3,5 tony czy motocykli limit jest 140 kilometrów na godzinę. Samochody osobowe, motocykle i ciężarowe z przyczepą, jak również autobusy z przyczepą mogą jeździć z maksymalną prędkością 90 kilometrów na godzinę. 60 kilometrów na godzinę oznacza prędkość dla pojazdów, które mają wystające z przodu urządzenia. Z kolei motocykliści przewożący dziecko do lat 7 muszą jechać nie więcej niż 40 kilometrów na godzinę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana